9 oct., 2023

Municipiul Metropolitan Konya – Planul general de transport pentru biciclete [Inspirație pentru Nord-Est]

Dezvoltarea activității CDI

CONTEXT

Konya este al șaptelea oraș ca mărime din Turcia, având o populație metropolitană de peste 2,3 milioane de locuitori. Dintre aceștia, 1,4 milioane trăiesc în centrul orașului.
Fiind orașul cu cea mai mare suprafață din Turcia, Konya este construit pe o zonă largă și plană. Prin urmare, este foarte potrivit pentru utilizarea bicicletelor și a tramvaielor în interiorul orașului. Konya este un centru important pentru regiunea Anatolia Centrală, datorită populației în creștere, industriei/economiei în dezvoltare și relațiilor transfrontaliere între Turcia și Europa.

PROVOCARE

Dezvoltarea economică și imobiliară a dus la creșterea numărului de călători și a deținătorilor de vehicule. Ca urmare, există aglomerări de trafic intense, în special în centrul orașului și pe principalele artere de transport, iar transportul public și regulamentele de trafic disponibile în prezent nu pot satisface nevoile locuitorilor. În plus, există probleme suplimentare, precum creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră și poluarea aerului, precum și dificultăți cauzate de spațiile dominate de vehicule parcate pentru cicliști și pietoni. Insuficiența parcurilor din centrul orașului și faptul că piețele orașului nu sunt alcătuite din suprafețe permeabile reprezintă de asemenea o problemă.

SOLUȚIE

„Planul general de Transport al orașului Konya” a fost elaborat pentru a pune bazele practicilor de transport urban în conformitate cu anumite principii, în vederea eliminării perturbărilor în transportul urban, sporirii eficienței și durabilității transportului urban, implementării practicilor prietenoase cu mediul înconjurător, creșterii eficienței energetice și reducerea amprentei de carbon, cu o atenție deosebită acordată justiției sociale. Planul general de Transport al orașului Konya se concentrează asupra aspectelor precum îmbunătățirea transportului public în ceea ce privește eficiența energetică pentru a muta accentul mobilității către transportul public, împreună cu transportul pietonal și cel cu bicicleta și integrarea tuturor sistemelor de transport. In cadrul acestui Plan General de Transport este integrat si Planul General de Transport pentru Biciclete.

IMPLEMENTARE

  • Au fost construite 4 poduri special dedicat bicicletelor si urmează construirea unui proiect simbol al orașului, “Podul celor 5 piste de bicicleta’’.
  • Au fost înființate stații de așteptare pentru biciclete la 40 de puncte, astfel încât cicliștii să poată să se odihnească în timp ce așteaptă la semafoare.
  • Coșurile de gunoi special concepute pentru bicicliști sunt amplasate pe marginea pistei de biciclete.
  • Există parcări cu două etaje în locurile de parcare pentru mașini și în punctele aglomerate ale orașului.
  • În unele locații, parcările auto au fost transformate în parcări pentru biciclete. Astfel, se pot pune 10 biciclete în locul unei mașini.

3

  4 

6   5

IMPACT
Pentru a măsura nivelul de utilizare a bicicletei, se folosesc contoare de biciclete.

2

APLICAȚIE MOBILĂ

A fost pusă în funcțiune o aplicație mobilă specială pentru bicicliști. Toate serviciile legate de transportul bicicletelor din oraș pot fi accesate cu această aplicație mobilă. Aplicația include de asemenea rute pentru bicicliști și sugestii pentru turiști. Pe aceasta pot fi găsite parcări, stații de reparare a bicicletelor, biciclete care pot fi închiriate etc.

SISTEM COMUN DE ÎNCHIRIAT BICICLETE

Sistemul de biciclete comun din Konya a devenit operațional în 2010. Există mecanisme de blocare atât la stație, cât și la roata din spate a bicicletei. Blocajul cu lanț de la stație și blocarea de pe bicicletă sunt deschise prin intermediul aplicației pentru a începe călătoria.

7

ACTIVITĂȚI DE PROMOVARE ȘI CONȘTIENTIZARE

  • Ateliere pentru conștientizarea problemelor pe care le au bicicliștii in trafic pentru șoferii de autobuz. Peste 1000 de șoferi au experimentat cum este să fii pe bicicletă staționând în timp ce pe lângă tine trec autobuze cu viteza, claxonând.
  • ”Drumuri școlare sigure”, o acțiune care permite elevilor să meargă la școală și să se întoarcă acasă cu bicicleta.

Primăria Metropolitană Konya se întâlnește în mod regulat cu organizațiile neguvernamentale și grupurile care lucrează în domeniul bicicletelor, adoptând o abordare participativă.

 8

9

––––––––

Buget
100.000 euro – 1 km pistă de bicicletă.
Toate investițiile au fost făcute din bugetul municipalității.

Management
Municipalitatea din Konya este principalul coordonator al programului.

Intervenție PR Nord-Est
P4. Nord-Est o regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă

––––––––

CONTACT
Mehmet HAYIRLIOĞLU
Smart and Sustainable Transport Branch Manager
mehmet.hayirlioglu@konya.bel.tr

––––––––

Sari la conținut