20 aug., 2024

Bune practici în domeniul turismului: mai bine de 70% dintre turiști preferă destinații care își arată grija față de mediu

Șederi mai lungi, reducerea kilometrilor parcurși cu autoturismul în călătorii, și preferința turiștilor pentru destinații ce abordează dezvoltarea durabilă.

Toate acestea, împreună, (re)dau o nouă direcție turismului – ca întreg sistem ce implică societatea, mediul, autorităţile administraţiei publice locale și economia.

Fiind un domeniu care se bazează pe valorificarea, în primul rând, a resurselor locale, putem spune că economia circulară se practică deja, într-o anumită proporție. Totuși, o economie care ocupă o pondere mai mare în acest domeniu este cea liniară, care nu are ca bază un plan cuprinzător și clar direcționat de utilizare a resurselor.

Aparent invizibilă, valorificarea neplanificată de resurse poate duce la dispariția turismului, deci la încetarea activității. Așadar, unul dintre cei mai mari beneficiari ai unui turism sustenabil este chiar industria în sine.

Noua tendință în turism: stilul sustenabil, obținut printr-o proiectare cât mai integrată în spiritul local

Sustenabilitatea este adesea percepută ca o reducere a confortului ori o bătaie de cap în plus pentru turiști, aspect care i-ar putea determina să opteze pentru o altă destinație. Dar, la o analiză mai aprofundată, lucrurile stau foarte diferit.

Dezvoltarea durabilă poate fi abordată gradual. De exemplu, schimbarea recipientelor de plastic pentru săpun și șampon, cu unele de porțelan. Ori folosirea sticlei reciclate ca masă de filtrare a apei din piscină, în locul nisipului. Sau înlocuirea papucilor de spa, din plastic, cu alții din plută, bambus și bumbac. Turiștii nu vor vedea momentul schimbării efective, dar îl vor simți prin contactul cu materialele naturale, design, aspect, atingere, confort și prin întregul ambient, mai respirabil, care se creează în jurul acestei abordări.

Un plan mai amplu a fost pus în practică de Proximity Hotel, din Carolina de Nord, plan ce a dus la reducerea energiei electrice cu 39% și a apei cu 33%, fără a compromite confortul și luxul ce îi caracterizează. Economia s-a efectuat prin montarea de panouri fotovoltaice și solare, instalarea de toalete care reduc fluxul de apă și reductoare de presiune la instalații ori baterii cu economisire pentru robineți. Pe lângă acestea, au reușit chiar să primească și certificatul de platină LEED (Program de certificare ecologică a construcțiilor), abordând totodată și:

  • Reciclarea a 87% din resturile de construcție (1.535 de tone);
  • Aprovizionarea de pe plan local cu 40% dintre materialele de construcție;
  • Folosirea în construcție a peste 20% de conținut reciclat;
  • Instalarea de lifturi cu motor regenerativ, care să producă energie electrică la coborâre, pentru urcare;
  • Asigurarea iluminatului natural (iluminat de zi) la 97% din spațiul ocupat;
  • Procurarea a 90% din mobilier de pe plan local;
  • Achiziționarea de la artiști și meșteri locali de artă originală pentru fiecare cameră, la biroul de recepție, pentru scările spirală din hol ș.a.

În România, principiile ecologice după care hotelul Vega funcționează îl clasează, începând cu anul 2009, ca primul hotel din România certificat Eco-Hotel Management System de către Tuv-Rheinland România (între acțiunile întreprinse se numără: consumul de energie regenerabilă, control asupra resurselor de apă și hârtie, gestionarea deșeurilor și substanțelor periculoase ori achiziționarea și utilizarea produselor biodegradabile). Tot ei au fost cei care, în 2007, au obținut pentru plaja privată pe care o administrează, prima certificarea Blue Flag din România.

Când economia circulară scade insecuritatea în fața epuizării resurselor

Un exemplu de hotel care acordă o atenție sporită de la an la an economiei de resurse este Conca Park, din Italia.

Deși înlocuirea dozelor de unică folosință de la șampon, săpun, ambalajelor individuale de unt, zahăr, marmeladă etc. cu recipiente din porțelan/sticlă nu pare a genera rezultate impresionante, numărul sutelor de turiști din cadrul hotelurilor face diferența de impact.

imag 1 Turism sustenabil economie circulara

De menționat aici este oferta variată de instalații sanitare ce cuprinde produse plăcute estetic, adaptabile în funcție de o multitudine de decoruri tematice și funcționale, importante în economisirea apei (prin senzori, reglarea presiunii, a debitului, forma recipientelor etc.)

Tot în cadrul hotelului menționat mai sus, articole lăsate de turiști, în stare bună, precum haine, pantofi, produse de protecție solară, gel de duș, șampon etc. sunt donate către asociațiile caritabile locale.

Trei turbine eoliene, 220 de panouri solare, lifturi generatoare de energie și lumini LED pentru a crea și conserva energia curată a unui hotel din Africa de Sud. Apa de la dușuri și chiuvetă este reutilizată în toalete, economisind în medie 5,6 metri cubi pe zi. Între timp, apa de ploaie este colectată și folosită pentru irigare, iar o piscină în aer liber, ecologică, este păstrată curată de către plantele acvatice, și nu prin substanțe chimice dure. Restaurantul și barul oferă preparate și băuturi cu ierburi aromatice și salată verde din grădina hotelului. Toate celelalte ingrediente provin de la furnizori responsabili de pe o rază de 150 de kilometri.

imag 2 Turism sustenabil economie circulara piscina ecologica

Industria turismului are ocazia să creeze noi fluxuri de servicii și venituri din:

  • închiriere de mașini electrice, biciclete incluse în oferta din cadrul complexelor hoteliere, pensiunilor, hostelurilor etc.
  • închiriere de obiecte între persoane fizice. De exemplu, prin platforma Peerby turiștii au ocazia să împrumute din locurile unde călătoresc diferite obiecte utile călătoriei, direct de la noii vecini.
  • vânzare/redistribuire de mâncare în vederea reducerii risipei alimentare din cadrul restaurantelor, supermarketurilor, cateringului (de exemplu aplicația bonapp.eco – lansată de un startup românesc, încarcă zilnic, cu discount-uri pornind de la 50% și până la 80%, acele produse alimentare care ar fi fost aruncate de comercianți, deci irosite, deși ele sunt încă în stare foarte bună).
  • servirea meselor cu produse locale, fără ambalaje individuale: de exemplu gemul direct din borcan, untul tăiat cubulețe, prăjituri făcute fie în bucătăria proprie, fie de patiseri din apropiere etc.
  • diversificarea ofertelor, în cadrul agențiilor de turism, cu opțiuni cu și despre destinații sustenabile.

imag 3 dezvoltarea durabila a turismului economie circulara

Alegerea destinației care răspunde propriilor valori în materie de sustenabilitate

Este important să precizăm importanța comunicării în abordarea acestor practici. Concentrați-vă pe poziționarea pe piață și comunicarea de marketing printr-o poveste coerentă a brandului privind practicarea economiei circulare în vederea dezvoltării.

De exemplu, Platforma Ecobnb a fost creată pentru a facilita căutarea acelor afaceri din domeniul cazării care abordează o creștere durabilă. Cultura locală și bună-starea comunității sunt un exemplu de valori promovate, între care se aplică și:

  • Energie 100% regenerabilă
  • Alimente ecologice sau locale
  • Accesibilitate fără mașini
  • Produse de curățare ecologice
  • Reciclare a deșeurilor de peste 80%
  • Lumini economice
  • Clădire verde
  • Panouri solare termice pentru apă caldă
  • Reductoare de debit al apei
  • Recuperarea și reutilizarea apei de ploaie

imag 4 Economie Circulara turism cautare

Iar programul Anii Drumeției, inițiat și finanțat, de altfel, de o autoritate administrativă publică locală – Consiliul Județean Sibiu – , în colaborare cu Asociația Județeană de Turism Sibiu, oferă detalii integrate despre experiențe, drumeții, trasee, evenimente, călătorii lente ș.a. ce se pot efectua în județul Sibiu. Un astfel de exemplu ar putea fi replicat la nivelul altor APL-uri, de către asociații ori agenții în turism, oferind o oportunitate accesibilă și bine nișată, în funcție de interese, în a alege dintr-o varietate de experiențe din proximitate.

________

Mențiune: Exemplele de bune practici prezentate în acest material sunt strict orientative. Scopul prezentării lor este de a oferi o viziune mai aplicată asupra acțiunilor adoptate în mediul antreprenorial, acțiuni ce integrează grija față de mediu, inovarea în cercetarea de soluții noi pe piață (menite să abordeze economia circulară) ori îmbunătățirea unor procese care să crească eficiența (re)utilizării resurselor. Exemplele date pot avea numeroase alte abordări și aplicări în domeniu, în funcție de resursele și viziunea fiecăruia, iar prezentarea lor nu are caracter de marketing sau comercial.

Sari la conținut